Skip to main content

تبلیغات را می‌توان به‌عنوان یک عضو جداناشدنی از دنیای آنلاین اینترنت دانست. در این مقاله قصد داریم تبلیغ‌های اینترنتی را بررسی کنیم. اینکه چند مدل تبلیغ در سطح اینترنت وجود دارد و هر کدام چه ویژگی‌های دارند.

در فضای آنلاین، چه در بستر سایت اینترنتی و چه در بستر اپلیکیشن‌های موبایل، مدل‌های مختلفی از تبلیغ را شاهد هستیم. تبلیغات دقیقا مانند مایعی می‌مانند که در هر ظرفی شکل خود ظرف را می‌گیرد! دقیقا به همین شکل است.

در هر یک از مدیوم‌هایی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با هر شکل و مدلی شاهد تبلیغ هستیم. در این مقاله کاری به خود تبلیغات و تبلیغ‌دهنده‌ها نداریم و صرفا در مورد انواع فرم تبلیغ و تنوع حالت‌های آن صحبت می‌کنیم.

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین شیوه تبلیغات در اینترنت به شکل متن هستند. اما امروزه مدل‌های جدیدی نیز مانند تبلیغات همسان هم به این گروه اضافه شده‌اند که سادگی اولیه را ندارند.

تبلیغ متنی با لینک

 

موثرترین و با کیفیت‌ترین مدل تبلیغات متنی در اینترنت، رپورتاژ آگهی (Ad Reportage) هستند. رپوتاژ آگهی همانند یک مطلب در یک سایت منتشر می‌شود. شما می‌توانید در این متن، کسب و کار و خدمت خود را معرفی کنید. سرویس و توانایی‌های خود را شرح دهید.

در رپورتاژ آگهی دست شما برای نوشتن باز است و معمولا سایت‌ها رپورتاژ‌هایی تا حجم ۱۵۰۰ کلمه را هم قبول می‌کند. این مدل را می‌توان به‌نوعی کامل‌ترین مدل تبلیغ متنی هم به‌حساب آورد. زیرا هم متن دارد. هم تصویر و هم لینک. شما می‌توانید به سایت خود در این مدل تبلیغ لینک هم بدهید.

کامل بودن این مدل از تبلیغ در اینترنت طبیعتا هزینه بالایی هم دارد. در سایت‌های با ترافیک متوسط رو به بالا از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و در سایت‌های سطح اول، رپورتاژ آگهی قیمتی معادل ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان هزینه برای شما دارد. اما مطمئن باشید که تاثیرگذاری آن بسیار بالا است. و می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

نوع دیگر تبلیغ به شیوه متن، بک‌لینک (Backlink) گرفتن است. شما می‌توانید در سایت‌هایی که این مدل تبلیغ را ارائه می‌دهند، با هزینه کمتر نسبت به همه مدل‌های تبلیغ متنی، یک کلمه لینک‌دار را رزرو کنید. اگر در خصوص لینک و بک‌لینک اطلاعاتی ندارید توصیه می‌کنم مقاله ساختار لینک را از بخش آموزش سئو سایت فوربو مطالعه کنید.

این مدل از تبلیغات توصیه نمی‌شود. زیرا کلا خرید لینک در دراز مدت به سود شما نیست. و تاثیر آن در بازه زمانی کوتاه است. اما با این حال می‌توان از سایت‌ها از این مدل را هم درخواست کرد. معمولا سایت‌هایی که این پکیج را در اختیار شما قرار می‌دهند، در یکی از ستون‌های سایت‌ خود، چندین لینک را قرار می‌دهند که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای بازه زمانی مشخص رزرو کنید.

تبلیغات همسان (Native Advertising) یک نمونه دیگر از تبلیغات متنی است. البته در کنار متن، معممولا تصویری هم قرار می‌گیرد. این مدل تبلیغ را در اینترنت می‌توان به‌عنوان یک مدل هوشمندانه معرفی کرد. زیرا تبلیغ‌دهندگان سعی می‌کنند به شیوه‌ای دیگر مخاطب را جذب کنند. معمولا از این مدل تبلیغ برای جذب کاربر -نه صرفا مشتری- استفاده می‌شود.

در انتهای مقالات سایت‌ها احتملا باکس‌هایی را دیده‌اید که در آن چندین تبلیغ همراه با تصویر و متن قرار داده شده است. برخی از آن‌ها اصلا شبیه به تبلیغ نیستند و بیشتر شبیه به مطالب خود سایت‌ها هستند. این‌ها تبلیغات همسان هستند. تبلیغات همسان را می‌توان جز تبلیغات تصویری نیز به‌حساب آورد اما به‌دلیل اینکه عنوان آن به صورت متن معرفی می‌شود، در این دسته قرار گرفته است.

همه سایت‌ها و تبلیغات آن‌ها را می‌توان در یک دسته قرار داد و تبلیغات گوگل (Google Adwords) را در دسته دیگر. همه کاربران برای پیدا کردن مطلب، مقاله، خدمات، سرویس و محصول، در گوگل جستجو می‌کنند. تبلیغ‌دهندگان به صاحبان سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرند، پول می‌دهند که به شیوه‌هایی تبلیغ آن‌ها را بکنند. اما می‌شود مستقیم به گوگل پول داد که سایت و تبلیغ شما در رتبه اول برای کاربر در همان گوگل نمایش داده شود!

تبلیغات گول و سرویس گوگل ادورز این شرکت به این همن شکل عمل می‌کند. شما می‌توانید در پنل این سرویس ثبت‌نام کرده و حساب خود را شارژ کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید. تبلیغات گوگل به شکلی مشخص در ابتدا و انتهای نتایج جستجو صفحه‌اول و حتی سایر صفحه‌ها، به کاربر نمایش داده می‌شود.

اگر دقت کنید، برخی از سایت‌ها در نتایج جستجو، برچسب Ad همراه خود دارند. این سایت‌ها به دلیل رعایت تکنیک و اصول سئو در رتبه برتر قرار نگرفته‌اند، بلکه از سرویس تبلیغات گوگل استفاده کرده‌اند. عبارت تبلیغ در گوگل هم کمی گول زننده است. در اصل شما بر روی یک یا یک سری کلمه کلیدی سایت خود را برای رتبه‌های اول تا سوم تبلیغات ثبت می‌کنید. برای مثال در کمله کیدی «دیجیتال مارکتینگ» می‌توانید هزینه کنید و سایت خود را در رتبه برتر قرار دهید.

شیوه قیمت‌گذاری و پرداخت هم بستگی به حجم بازدید و جستجو آن کلمه کلیدی در گوگل دارد. هرچه کلمه کلیدی رقابتی‌تر باشد و افراد بیشتر آن را هر روز جستجو کنند، بابت هر کلیک باید مبلیغ بیشتری را به گوگل بپردازید. از آنجایی که این سرویس برای کاربران ایرانی محدود شده است. می‌توانید برای استفاده از تبلیغات گوگل، از شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند استفاده کنید.

تبلیغات شما